Dagmar Vrběcká & Klára Čebišová
Lékařská fakulta v Hradci Králové, Univerzita Karlova Praha
Osvojování odborné slovní zásoby zaujímá nejrozsáhlejší oblast při výuce angličtiny pro specifické účely (angličtiny pro lékařské účely). Výuka se zaměřuje na konkrétní slovní zásobu, která byla vybrána podle výsledků frekvenčních analýz slovní zásoby v lékařském prostředí. Jedná se jak o slova vysoce frekventovaná z obecného jazyka, tak o lexikum odborné. Výuku je vhodné zaměřit také na formu, význam a použití dané lexikální jednotky (Nation 2011, Laufer 2003). Vedle osvojování slovní zásoby pouze za pomocí pasivní recepce termínů nebo pouhého drilu, je efektivnější zapojení aktivního užití (Kotrba-Lacina 2011, Richards – Rodgers 2014). Naše práce se zaměřuje na způsoby výuky osvojování slovní zásoby. Existují tři hlavní výukové procesy vedoucí k efektivnímu osvojování slovní zásoby. Jednak student potřebuje dostatek příležitostí lexikální jednotku zaregistrovat, dále si ji potřebuje vybavit a nakonec i tvořivě a samostatně užít (Nation 2011, Laufer 2003). Aby si byl student schopen slova znovu vybavit a poté i aktivně užít, byla vytvořena sada aktivit (didaktických her a inscenačních metod), které byly implementovány na začátek každého vyučovacího bloku předmětu Odborný anglický jazyk I a II. Cílem těchto aktivit bylo zopakování slovní zásoby z předchozích hodin. Opakování bylo zaměřeno na formu, význam a použití slov. V našem příspěvku se soustředíme na přínos i nevýhody aktivizačních metod ve výuce. Budou prezentovány výsledky výzkumu, který probíhal na UK LFHK v letech 2015-2018. Výzkumu se účastnili studenti medicíny ve 3. ročníku (předmět Odborný anglický jazyk I a II). Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry mohou aktivizační metody usnadnit osvojování odborné slovní zásoby. Ve výzkumu byly použity převážně kvantitativní a částečně kvalitativní metody sběru dat, mezi něž patří progres testy, závěrečné testy a dotazníkové šetření. Progres testy a závěrečné testy byly použity k měření, zda existují významné statistické rozdíly týkající se osvojení si odborné slovní zásoby ve výsledcích studentů mezi experimentální a kontrolní skupinou. Statisticky významný rozdíl byl shledán mezi experimentální a kontrolní skupinou v jazykové úrovni B2, nikoliv však ve skupině B1. Dotazníkové šetření prokázalo, že aktivizační metody jsou účastníky kladně hodnoceny, a to jak pro přínos osvojování si slovní zásoby a rozvoje jazykové dovednosti mluvení, tak pro motivaci studentů.
Acquisition of professional vocabulary is the largest segment of workload in English for Specific Purposes (English for Medical Purposes) classes. Attention will be paid to what vocabulary needs to be acquired based on the results of word frequency studies (high frequency words and technical vocabulary). The form, meaning, and use of vocabulary will be also discussed. As acquisition cannot be accomplished through passive reception of information or by mere drilling but by active practice, we will look at how to teach vocabulary. There are three important processes leading to word acquisition. Firstly, students must be given enough opportunities to notice the word, to retrieve it, and to use it generatively. For retrievals and generative use activating teaching methods can be used in order to provide numerous opportunities to re-encounter and use the target vocabulary.
References:
- KOTRBA, Tomáš – LACINA, Lubor (2011) Aktivizační metody ve výuce, Brno: Barrieser & Principal. ISBN978-80-87474-34-1
- LAUFER, Batia (2003) Vocabulary acquisition in a second language: Do Learners Really Acquire Most Vocabulary by Reading? Some Empirical Evidence [Online], Available online.
- NATION, I.S.P. (2011) Learning Vocabulary in Another Language, Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-80498-1
- PALTRIDGE, Brian - STARFIELD, Sue (2012) The Handbook of English for Specific Purposes, Oxford: Blackwell Publishing. ISBN 9780470655320.
- RICHARDS, Jack C. – RODGERS, Theodore S. (2014) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: CUP. ISBN 978-1-107-67598-4
- SALANGER-MEYER, Francoise (2014) Origin and Development of EMP. Part I: Research on Written Medical English [Online], Available at: http://journal.emwa.org/media/1987/2047480613z2e000000000187.pdf
- SALANGER-MEYER, Francoise. Origin and Development of EMP. Part II: Research on Spoken Medical English [Online], Available at http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1179/2047480614Z.000000000204
Dagmar Vrběcká has been working as a teaching professional at the Faculty of Medicine in Hradec Králové – Charles University since 2009. She teaches English for Specific Purposes – medical English and medical Czech to foreign students. As her main interest is applied linguistics, she focused on the same subject in her Ph. D. program, graduated in 2019 (Faculty of Arts, Charles University, Department of English Language and ELT Methodology).
Klára Čebišová has been working as a teaching professional at the Faculty of Medicine in Hradec Králové – Charles University in Prague since 1999. She teaches Medical Latin, English for Specific Purposes - medical English, and medical Czech to foreign students. As her main interest is didactics and teaching material development.